De kans om je verder te ontwikkelen

De stap naar de uitvaartzorg is voor mij een logische stap geweest. Ook omdat ik in mijn eerdere werk in de hulpverlening te maken heb gehad met de dood en het begeleiden van mensen in heftige situaties.

Ik was net begonnen met de opleiding voor uitvaartverzorger toen ik de tip kreeg om bij Yarden te solliciteren. Ik werd in 2010 aangenomen. Zo kon ik het geleerde meteen in praktijk brengen. Mijn ervaring uit de hulpverlening neem ik mee. Als uitvaartverzorger kom je terecht in een intieme situatie met een familie die net een dierbare heeft verloren. Dan is het fijn als je af kunt gaan op je ervaring en kennis.

Ik heb in mijn privéleven, zoals velen, met de dood te maken gehad. Ik verloor toen ik 36 was een van mijn beste vriendinnen. Bij haar afscheid dacht ik: dit had zo anders gekund. In mijn ogen was het niet de uitvaart die paste bij haar en de wijze waarop zij had geleefd.

Standaard

Wanneer ik bij mijn werk als uitvaartverzorger informeerde naar de wensen van de overledene werd er weleens gezegd: "Doe maar standaard of wat gebruikelijk is." Dan antwoordde ik: "Was uw moeder standaard, nee toch?" Dan keken we samen wat ze echt willen. Nabestaanden weten namelijk vaak niet wat er allemaal mogelijk is.

In ons werk is het nodig om je eigen emoties te parkeren. Daar bedoel ik niet mee dat het je niks mag doen, wel dat je soms snel moet kunnen schakelen. Dat hoort bij je professionaliteit. Dat heb ik wel geleerd in de hulpverlening. Mens zijn maar vooral blijven is een groot goed en dan mag een situatie je best raken. Daar praat je dan over en gaat weer door. Zo zijn er een paar situaties en personen die diepe indruk op mij hebben gemaakt en ja, dat blijft je wel bij.

Verder ontwikkelen

Bij Yarden heb ik de kans gekregen om mij verder te ontwikkelen. Zo heb ik een paar jaar terug de stap gemaakt van uitvaartverzorger naar locatiemanager van het yardenhuis van Heerenveen. Ik ben ontzettend blij met mijn huidige functie. Het werken met een team vind ik geweldig. Ik vraag veel van mijn medewerkers, de lat ligt hoog. Waar de organisatie voor staat, verwacht ik ook op de werkvloer terug te zien. Optimale dienstverlening en hospitality vanuit overtuiging en passie voor je werk.

Wat ook nodig is dat er ruimte is om je hart te luchten en om samen te lachen. Plezier in je werk zorgt ervoor dat je het echt samen kunt en wilt doen. Ik hoop de mensen in mijn team te blijven inspireren en hun de ruimte te geven om zich te ontwikkelen.

Welkom voelen

Het is belangrijk dat mensen zich bij ons welkom voelen. Het gaat namelijk om het laatste afscheid, de laatste momenten na bewogen dagen. Door mijn ervaringen in de jaren werkzaam als uitvaartverzorger ben ik er mij van bewust wat onze gasten en ondernemers die hier komen nodig hebben. Ik ben blij dat wij ze dat kunnen geven, iedere dag opnieuw.

Janet de Vries is locatiemanager van yardenhuis van Heerenveen en uitvaartcentrum De Schans in Heerenveen. Ze werkt bijna 8 jaar bij Yarden.

Yarden heeft voor de 6e keer op rij het het certificaat Top Employer Nederland ontvangen.

2 Reacties

  1. Herdi Oosterbaan   14.55, 2 februari 2018

    Als uitvaartspreekster voel ik me altijd welkom door Janet. Maar dat geld ook voor haar hele team. Een gastvrouw maar zeker een vakvrouw. Janet zoomt goed in op de mens, waar zowel naast respect, ook plaats voor humor is. Even tijd en aandacht voor elkaar, zo belangrijk!

  2. Anoniem   05.56, 7 februari 2018

    Schitterende onderneming op een schitterende locatie.

Geef uw reactie

Uw persoonlijke gegevens worden niet gebruikt voor commerciële doeleinden en ook niet doorgegeven aan derde partijen.

Hulp nodig?

Hulp nodig?

Behoefte aan informatie?

Neem gratis contact met ons op:

0800 1292
Maandag t/m zondag van 8.00 tot 21.00 uur
Bel mij terug08.00-21.00 (ma t/m zo)
Chat online08.00-21.00 (ma t/m zo)

WhatsApp met ons08.00-21.00 uur (ma t/m zo)

Behoefte aan advies?

Neem contact op voor een persoonlijk adviesgesprek

Adviseur Yarden
Onafhankelijke adviseur