Met een basisschool naar de Yarden excursie ‘Leven en dood van de olifant en Zoo’

Hoe bereidt u een kind voor op verlies, op rouw? Door een verhaal te vertellen. Door mee te leven met de hoofdpersoon, leren kinderen spelenderwijs met hun gevoelens omgaan. Vereniging Yarden koos een jong olifantje als hoofdpersoon van een lesprogramma: ‘Leven en dood van de olifant en Zoo’.

 Een mooie kans voor kinderen (bovenbouw basisonderwijs) om een gevoelig onderwerp als verlies en rouw even aan te raken.

Ik ben op 30 maart bij de aftrap van het programma in Diergaarde Blijdorp. Olifantenexpert Marjo Hoedemaker vertelt over het kuddegedrag van olifanten. Dat is aanleiding voor een gesprek over verlies, verdriet en troost, begeleid door rouwdeskundige van Humanitas ‘Gezin en verlies’ Noortje Huisman.

Rouwende olifant

Geconcentreerd en soms geschokt kijken de kinderen naar een documentaire over olifanten op Sri Lanka. We volgen een groep reddingswerkers op weg naar een neergeschoten olifantenmoeder. Haar jong probeert hen briesend en tetterend van zich af te slaan. Als het met zijn korte pootjes één van hen bijna omver stampt, klatert een lach door de zaal.

Dat breekt de spanning. Voor even, want het verhaal neemt een pijnlijke wending. De moeder redt het niet. Het olifantje wordt meegenomen naar een opvangcentrum. Een zucht ontsnapt uit sommige monden als hij na een moeilijke start toch wil gaan drinken en zich in een nieuwe kudde laat opnemen.

Openhartig

Het olifantje maakt de emoties los. De kinderen herkennen het ontheemde gevoel als je een dierbaar iemand moet missen, niet kunt eten of drinken, boos bent op de hele wereld en alles oneerlijk vindt.

Onder de warme leiding van Noortje Huisman delen ze hun ervaringen en troosten elkaar als het even te veel wordt. Ze blijken ook heel goed te kunnen vertellen wat hen troost geeft. Eén kind wil ook weten of Noortje zelf iemand heeft verloren. Na zoveel openhartigheid is Noortje zelf ook openhartig.

De dood hoort bij het leven

Buiten bij het olifantenverblijf beantwoordt Marjo nog veel meer vragen. Vragen over verlies en rouw gaan naadloos over in vragen over voortplanting, poepen en gedrag. De kinderen bewijzen weer eens hoezeer de dood bij het leven hoort. Het dagelijks leven neemt het over. Ze maken selfies, stoeien een potje en maken nog wat foto’s. Straks zwermen ze uit over het hele terrein. Met een prachtig verhaal in hun bagage en de ervaring dat het heel normaal is te praten over de dood en verlieservaringen te delen.

Carola Kruijswijk is ritueelbegeleider bij Leefgetijden ritueelbegeleiding en schreef dit blog in ruil voor het bezoek aan het programma op 30 maart 2015 in Diergaarde Blijdorp; met dank aan Monique Houtzager, relatiemanager van Vereniging Yarden die dit mogelijk maakte.

Meer informatie over het programma ‘Leven en dood van de olifant en Zoo’ vindt u op:www.yarden.nl/onderwijsproject

Wat vindt u van deze manier om kinderen voor te bereiden op verlies en rouw? Deel uw reactie hieronder.

1 Reactie

  1. Jaarverslag 2015: God is in the details | Leefgetijden ritueelbegeleiding   09.19, 10 januari 2016

    […] een goede omlijsting. Daarom heb ik graag bijgedragen aan het programma van de Vereniging Yarden “Leven en dood van de olifant en Zoo” voor leerlingen van het basisonderwijs en is er een docentenhandleiding met lesbrief voor […]

Geef uw reactie

Uw persoonlijke gegevens worden niet gebruikt voor commerciële doeleinden en ook niet doorgegeven aan derde partijen.

Cookie-instellingen