De Urn wint afscheidsprijs

6 tips om stemmen te krijgen voor de Afscheidsprijs

In 2015 won Susanne Suermondt met ‘De Urn’ de publieksprijs bij de Yarden Afscheidsprijs. Om de publieksprijs te winnen, is het binnenhalen van online stemmen essentieel. Lees haar 6 tips hoe zij dit in 2015 heeft gedaan.

Ik ben oprichtster van De Urn en winnares van de Afscheidsprijs 2015, de publieksprijs. Ik heb indertijd van alle deelnemers de meeste online stemmen binnengehaald. Hoe ik dat gedaan heb? Dat leest u hieronder. Misschien kunt u er als nieuwe inzender voordeel mee behalen en wordt u de kersverse winnaar van de Afscheidsprijs.

Tip 1: Benader iedereen, maar dan ook écht iedereen in uw netwerk.

Denk aan uw eigen directe netwerk zoals familie en vrienden, maar vergeet ook uw professionele netwerk niet. Dat kan bijvoorbeeld via LinkedIn. Heeft u uw hele netwerk gehad? Zoek dan nog verder. Vraag u af hoe u uw doelgroep het beste kunt bereiken. Zoek bijvoorbeeld naar Facebook-groepen met onderwerpen die uw doelgroep aanspreken. Vertel daar uw verhaal, en vraag of ze u willen steunen.

Tip 2: Benader mensen zoveel mogelijk direct en op een persoonlijke manier.

Stuur zoveel mensen een persoonlijk berichtje of mailtje en vraag ze om hulp. U zult zien dat ze zo eerder geneigd zijn u te steunen dan wanneer u een algemene oproep plaatst. U maakt het persoonlijk door mensen met hun naam aan te spreken. Neem ook de tijd om iedereen te bedanken die op u gestemd heeft. Zij hebben dit namelijk speciaal voor u gedaan.

Tip 3: Zet uw netwerk ook weer aan het werk.

Vraag mensen niet alleen om een stem, maar vraag ze ook om uw oproep door te sturen naar hun vrienden, familie en collega's.  Op deze manier verzamelt u nog meer stemmen. Check op Facebook welke vrienden een groot netwerk hebben en vraag of ze uw oproep willen delen met hun netwerk. Op deze manier bereikt u nog meer mensen.

Tip 4: Bedenk goed wat u in de oproep zet.

Vertel in uw oproep wat het winnen van deze prijs voor u betekent. Hierdoor maakt u het concreet en weten mensen waarom ze u steunen. Ik merkte zelf dat het verhaal over het ontstaan van De Urn mensen raakte. Met als resultaat dat ze mij graag wilde steunen. Vergeet niet af te sluiten met de directe link naar de stempagina van uw inzending en geef een korte uitleg hoe ze kunnen stemmen.

Tip 5: Maak er tijd voor.

Plan in de periode dat er gestemd wordt genoeg tijd in voor het actief werven van nieuwe stemmen en het bedanken van mensen die op u gestemd hebben. Ik heb hier gemiddeld 2 uur per dag aan besteed. Omdat ik er zo actief mee bezig was, werd ik ook steeds creatiever in het bedenken waar ik nog meer mensen kon bereiken.

Tip 6: Houd uw volgers op de hoogte.

Houd uw volgers op de hoogte van de ontwikkelingen. Hoeveel stemmen zijn erbij gekomen? Op welke plaats staat u? Door mensen te informeren, blijven ze betrokken en helpen ze u misschien ook door uw bericht nog een keer te delen. Herhaal ook uw oproepjes; niet iedereen leest alles meteen of ziet alles de eerste keer voorbijkomen.

Met hulp van bovenstaande tips is het mij in 2015 gelukt om zoveel online stemmen te krijgen en de publieksprijs te winnen. Bekijk mijn filmpje voor nog meer tips en uitleg. Veel succes bij het werven van stemmen!

In 2015 won Susanne Suermondt de publieksprijs van de Yarden Afscheidsprijs. Met haar bedrijf De Urn ontwerpt en maakt Susanne Suermondt persoonlijke urnen en herinneringsbeeldjes van keramiek. Ze doet dit op basis van verhalen over het karakter, de herinneringen en de interesses van de overledene.

Stem uw favoriet voor de Afscheidsprijs

Stem tot 31 augustus op uw favoriete inzending voor 2017 op Afscheidsprijs.nl.

Geef uw reactie

Uw persoonlijke gegevens worden niet gebruikt voor commerciële doeleinden en ook niet doorgegeven aan derde partijen.

Cookies