Verdriet tonen mag
tussen verleden, heden en toekomst. Een overmaat aan traanvocht - tranen - nemen we als mensen veelal waar als huilen. En u beste lezer? Mag u nog huilen?
Praten over verlies en verdriet
Onlangs heb ik een presentatie gegeven op een school. Mooi dat er ruimte is om over het
leven en overlijden met elkaar te praten. Verlies kennen we allemaal en dan is het juist goed om ook met jonge mensen daar over te praten. Bij de vragenronde stelde iemand de
vraag: “wordt u nou niet verdrietig door uw werk, omdat u altijd met verdrietige
mensen omgaat?” Dat snap ik wel, jong en oud kan die beeldvorming hebben van het
werken in de uitvaartzorg.
Maar mensen huilen om verschillende redenen. Er zijn tranen van dankbaarheid, van angst, opluchting, verdriet, vreugde en blijdschap. Telkens weer is het in communicatie de kunst om de signalen die uitgezonden worden juist te begrijpen.
Verdriet raakt me, maar dankbaarheid en vreugde ook
Het bijzondere aan mijn werk is, dat emoties van mensen veelal zo puur zijn. Als die met open hart goed verstaan worden, voelen de mensen om je heen dit. Terug naar de vraag in de klas, mijn antwoord werd: "jazeker, verdriet raakt me, maar dankbaarheid en vreugde ook. Als ik
niet meer geraakt wordt, stop ik met deze dienstverlening. Lachen en huilen is goed voor mensen, laat de emotie die je voelt naar buiten komen. Lachen mag, huilen is een net zo natuurlijke emotie, niets om je voor te schamen!"
Arjen van de Hee was uitvaartverzorger bij Yarden en vertelt over zijn belevenissen in zijn werk.
0 Reacties
Uw persoonlijke gegevens worden niet gebruikt voor commerciële doeleinden en ook niet doorgegeven aan derde partijen.