• Overlijden melden - 088 335 35 35 (24 uur per dag) 

Een overlijden melden

Een overlijden meld je bij verschillende personen en organisaties:

  • Bel eerst de huisarts van je dierbare of in het weekend de huisartsenpost.
  • Daarna meld je het overlijden direct bij ons: 088 335 35 35. Ben je in het buitenland? Bel dan naar: +31 40 260 16 73. We verzorgen uitvaarten voor iedereen, met en zonder uitvaartverzekering.
  • Tot slot neem je contact op met de gemeente waarin je dierbare is overleden. Dit laatste kun je zelf doen, maar onze uitvaartverzorgers kunnen dit ook voor je doen. Nadat het overlijden is gemeld, ontvang je een Akte van Overlijden. De gemeente verwerkt deze in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA).

Wat moet ik doen met een Akte van Overlijden?

In de Akte van Overlijden staat dat je dierbare is overleden. Je hebt dit document bijvoorbeeld nodig voor:

  • het opzeggen van de huur;
  • het afhandelen van financiële belangen van je dierbare;
  • het aanvragen van pensioen voor de nabestaanden;
  • het aangaan van een nieuw huwelijk of partnerschap als weduwe of weduwnaar;
  • het aanvragen van de uitkering van een overlijdensrisicoverzekering.

Een overlijden melden bij DELA

Na het verlies van een dierbare is het belangrijk dat je het overlijden zo snel mogelijk meldt bij ons. Onze specialisten van vervoer, verzorging en uitvaartverzorging staan voor, tijdens en na de uitvaart voor je klaar. Vanaf het moment dat je ons belt tot de ceremonie, en daarna, kun je bij hen terecht met je met alle vragen. Ze helpen jou om een mooi en persoonlijk afscheid te regelen. We nemen je zoveel mogelijk uit handen, ook zonder verzekering, zodat jij je kunt richten op het afscheid nemen.

Wat kun je verwachten?

Als je ons belt om een overlijden te melden, dan vragen we naar de naam en geboortedatum van je dierbare en het tijdstip en de plaats van overlijden. Ook condoleren we je met je verlies. We laten je weten wat je van ons kunt verwachten en bespreken samen de mogelijkheden voor de opbaring. Vervolgens neemt een van onze uitvaartverzorgers contact met je op om te helpen bij het regelen van het afscheid.

Als er geen uitvaartverzekering is

Ook als er geen uitvaartverzekering is afgesloten, kun je natuurlijk het afscheid door ons laten verzorgen. Onze uitvaartspecialisten staan voor iedereen klaar. Wil je hier meer over weten? Hier vind je meer informatie over het regelen van een uitvaart zonder verzekering.

Als er geen familie is

Als er geen familie is, wie regelt dan de uitvaart? Er is altijd iemand die de overlijdensmelding doet. Dat kan ook een arts, een notaris, een bewindvoerder of een goede vriend van de overledene zijn. De persoon die de melding doet, hoeft niet de opdrachtgever te zijn. De opdrachtgever is degene die de overeenkomst aangaat voor het laten uitvoeren van de uitvaart.

Vergeten te melden

Ontdek je pas later dat je dierbare toch bij ons verzekerd was en is de uitvaart al verzorgd door een andere uitvaartonderneming? Meld het overlijden dan alsnog bij ons. We helpen je dan door te vertellen hoe je aanspraak maakt op de verzekering en we stoppen met het afschrijven van de premie en het versturen van post.

Dit moet je allemaal regelen na het melden van een overlijden:

1. Doe aangifte van overlijden bij de gemeente

Zo kort mogelijk na het overlijden van je dierbare meld je dit bij de gemeente waarin deze persoon is overleden. Dat is dus niet altijd de gemeente waarin je dierbare woonde. Onze uitvaartverzorger kan dit ook voor je doen. Je ontvangt de Akte van Overlijden en de volgende zaken worden gestopt:

Behalve de Akte van Overlijden krijg je van de gemeente ook een zogenoemde Akte van Verlof. Dit is een formulier waarmee je toestemming geeft aan de begraafplaats om het lichaam van je dierbare te begraven, of aan het crematorium om te cremeren.

2. Meld het overlijden bij bank(en) en verzekeraar(s)

Het overlijden van je dierbare, meld je ook bij banken en verzekeraars, zodat verzekeringspolissen, bankrekeningen en hypotheken kunnen worden stopgezet. Als de partner van je dierbare alleen achterblijft, wordt deze nieuwe situatie bij alle partijen vastgelegd. De premies van bepaalde verzekeringen, die voor twee personen waren afgesloten, zullen verlaagd worden.

Belangrijk om te weten: hoe regel je de bankzaken van een overleden naaste? Als je de bank informeert, worden rekeningen direct geblokkeerd en kunnen er geen betalingen meer plaatsvinden. Dat geldt ook voor automatische incasso’s en periodieke overboekingen. Het is zelfs strafbaar om een overlijden niet te melden bij de bank, omdat dierbaren anders nog geld van de rekening zouden kunnen halen.

3. Informeer overige organisaties

Geef het overlijden van je dierbare ook bij overige organisaties door, zodat je geen onnodige kosten betaalt voor bijvoorbeeld verzekeringen (auto, fiets, scooter, reizen) en abonnementen (mobiel, krant, internet, verenigingen, OV) die op naam van je dierbare zijn afgesloten. De meeste van deze organisaties zullen hierbij vragen naar de Akte van Overlijden.

4. Neem contact op met de hypotheekverstrekker

Had je dierbare een overlijdensrisicoverzekering afgesloten? Als de partner in het huis of appartement wil blijven wonen, komt deze goed van pas. Hiermee wordt de hypotheek namelijk helemaal of gedeeltelijk afbetaald zodat de partner de woonlasten kan dragen. Om voor uitkering van de overlijdensrisicoverzekering in aanmerking te komen, moet je het overlijden dus ook melden bij de hypotheekverstrekker.

5. Schakel indien nodig een notaris in

Na een overlijden moet ook onafhankelijk worden vastgesteld wat er gaat gebeuren met de verdeling van de erfenis. Is er een testament? Dan staat daarin wie recht heeft op (een deel van) de erfenis. Maar ook als er geen testament is, schakelen mensen vaak een notaris is. Bijvoorbeeld om het huis op een andere naam te laten zetten of wanneer je als erfgenaam toegang wil krijgen tot een geblokkeerde rekening. Voor dat laatste is namelijk een verklaring van erfrecht nodig. Ontdek hier waar je een notaris voor kunt inschakelen na het overlijden van een dierbare.

6. Social media: account opzeggen of omzetten naar herinneringspagina

Op social media kun je twee dingen doen met je account:

  • Je laat het account staan maar gebruikt het niet meer;
  • Je verwijdert het account.

Voor bepaalde accounts, zoals Facebook of Instagram, kun je er ook voor kiezen om het om te zetten naar een herinneringspagina of online herdenkingsplaats. Soms kun je eerst een kopie maken van al je gegevens, zoals berichten en foto's, voordat je het account verwijdert. Facebook biedt bijvoorbeeld deze service aan. Op onze website vind je handige gidsen voor veelgebruikte social media platforms.

Checklist: een uitvaart regelen

Bij het regelen van een uitvaart zijn er in een emotionele tijd veel keuzes te maken. Om je hierbij te helpen, hebben wij een handige checklist gemaakt met daarin de belangrijkste stappen. Zo weet je wat er op je af komt rondom het overlijden van een dierbare. Bekijk de checklist: een uitvaart regelen.