Zo maken wij de dood bespreekbaar
Yarden campagnes
Yarden wil de dood bespreekbaar maken. Om mensen ervan bewust te maken dat praten over de dood en uitvaartwensen erg belangrijk is, hebben we de afgelopen jaren verschillende campagnes gevoerd. Hieronder vindt u een overzicht van de campagnes waarin Yarden oproept om de dood en het afscheid bespreekbaar te maken.Uitvaartmuziek
Misschien is het niet zo'n raar idee om dierbaren te vertellen wat je favoriete liedjes zijn, welke nummers je typeren en aan welke muziek je bepaalde herinneringen hebt. Vaak weten mensen het niet van elkaar. Met deze campagne wil Yarden daarom mensen aan het denken zetten over hun muziekale voorkeur. Met als uiteindelijke doel deze muzikale voorkeur vast te leggen en daardoor een goed afscheid bereikbaar te maken.
We bieden mensen de mogelijkheid om hun 3 meest favoriete liedjes te selecteren en deze te delen met maximaal 5 dierbaren. Dat kan nog steeds! Mail jouw Top 3 van muziek door aan 5 mensen die het moeten weten. Gewoon voor later. Omdat niemand weet wanneer later precies valt.
Laatste wensen - Prettige vakantie!
In de laatste wensen-campagne liet Yarden vakantievierend Nederland 5 herkenbare scenario's zien via social media. Met als doel mensen bewust te maken van het belang om hun uitvaartwensen vast te leggen. Want in aanloop naar de vakantie maken we allerlei keuzes en nemen we beslissingen over wie er moet zorgen voor de planten en welke kleding er in de koffer mee gaat. Maar 71% van de Nederlanders blijkt niet eens te weten of hun partner begraven of gecremeerd wil worden.
Met deze campagne wilden we mensen stimuleren om na te denken over hun laatste wensen, door een link te leggen tussen vakantievoorbereidingen en het regelen van een uitvaart.
Ik mis je
De online campagne 'Ik mis je' vertelt in 3 delen het persoonlijke verhaal van Joyce (22). Joyce verloor haar vader door een verkeersongeval. Hij werd aangereden door een auto toen hij van zijn werk naar huis fietste, en overleefde dit niet. Hoe gaat Joyce om met dit verlies? Hoe heeft het een plaats in haar leven? Daar gaat deze mini-documentaire over.
De mini-documentaire was onderdeel van onze online campagne rondom plotseling overlijden. Zeker jongeren hebben de neiging om verdriet en verlies te verstoppen en een masker op te zetten. Met haar verhaal wil Joyce andere jongeren inspireren rouw en verdriet bespreekbaar te maken.
Adelheid Roosen
De tv-reclame met Adelheid Roosen riep heel veel verschillende reacties op. De theatermaker en actrice vertelde hierin haar persoonlijke verhaal over haar moeder die alzheimer had. Hierdoor kende Adelheid haar moeders uitvaartwensen niet. Daar heeft zij zelf veel last van gehad tijdens haar rouwverwerking.
In onze commercial spreekt Adelheid zich op een poëtische manier uit over dit onderwerp. Ze liet haar vertelling afspelen samen met alle culturen, in een afspiegeling van de Nederlandse samenleving. Zij vroeg veel mensen met wie zij de afgelopen jaren werkte om samen met haar een veld te creëren om te rouwen.
Wensenbank 2016
Stelt u zich eens voor: een bank, midden op straat in het centrum van een stad... Best ongewoon natuurlijk. Hoe zou u het vinden om daar met uw partner, vriend, vriendin of familielid te praten over uw uitvaartwensen?
Voor deze campagne gingen we op pad met de Yarden Wensenbank. We zetten hem neer in Rotterdam en Meppel en nodigden voorbijgangers uit om plaats te nemen. Het leverde ontroerend mooie (voor)beelden op. De Wensenbank is een van de initiatieven van Yarden om een goed afscheid bereikbaar te maken.
Een goed afscheid
In de 3-delige mini-documentaire Een goed afscheid, vertelt Stephan Punt over de ziekte en het overlijden van zijn vrouw Ellemieke. Samen genieten ze volop van het leven, als ze horen dat Ellemieke ongeneeslijk ziek is en niet lang meer te leven heeft.
In de mini-documentaire vertelt Stephan over de ziekte en het overlijden van zijn vrouw. Zijn persoonlijk en openhartig verhaal laat zien hoe hij met zijn 2 zoons de draad weer oppakt. Hij vertelt wat het verlies voor hen betekent en deelt de praktische kant van het verlies en het afscheid.
Dood en afscheid bespreekbaar maken
Na het overlijden van een dierbare, breekt voor nabestaanden een verdrietige en hectische tijd aan. In korte tijd moet er veel worden geregeld. Voor de verwerking van het verlies, is het belangrijk dat uw nabestaanden weten wat uw uitvaartwensen zijn. Zo kunnen zij het afscheid regelen zoals u dat wenst en hebben zij alle ruimte voor het afscheid nemen. Daarom is het belangrijk dat mensen nadenken over hun uitvaartwensen, hierover praten met hun dierbaren en hun wensen vastleggen.
Voor iedereen een passende uitvaart
Een uitvaart vertelt veel over iemands leven. Niet alleen zegt het iets over iemands religie of cultuur. Ook de achtergrond is belangrijk, bijvoorbeeld of de overledene van voetbal hield of motorrijden. Voor Yarden staat voorop dat een afscheid recht doet aan de wensen van de overledene en nabestaanden. Kijk voor een overzicht met praktische informatie en inspirerende voorbeelden bij Yarden inspireert.
Een goed afscheid helpt je verder
Uitvaartorganisatie Yarden geeft al 100 jaar steun voor, tijdens en na de uitvaart. Hiervoor organiseert Vereniging Yarden jaarlijks ruim 100 activiteiten, zoals bijeenkomsten, filmvoorstellingen en lezingen. Om u te helpen, ondersteunen en te inspireren.

Pratenoververlies.nl
Bent u een dierbare verloren en heeft u behoefte om daar met iemand over te praten? Anoniem en vertrouwelijk? Dat kan, 7 dagen per week, op pratenoververlies.nl
Elke dag van 16.00-22.00 uur
Yarden blog

Enkele momenten waar geprobeerd is weer te geven, dat genieten een kunst is en een voorrecht! Dat genieten energie kan geven en na bewezen dienstverlening, een dankbare herinnering en stimulans is dit werk te blijven doen.
Genieten!