Goed gelukt
Jeanette had mevrouw Sipkema jarenlang verzorgd in het verzorgingshuis waar zij werkzaam was, en had een hechte band met haar opgebouwd.
Mevrouw Sipkema had geen familie meer en zag Jeannette dan ook als haar eigen dochter. Ze deelden lief en leed met elkaar. Toen mevrouw Sipkema ziek werd en haar te kennen werd gegeven dat ze niet meer beter zou worden, vroeg ze Jeanette of zij haar begrafenis wilde regelen.
Onderverzekerd
Na het overlijden van mevrouw Sipkema schoof ik bij Jeanette aan tafel. De polis was minimaal en eigenlijk niet toereikend voor een begrafenis. Echter had Jeanette mevrouw Sipkema beloofd dat haar laatste wens in vervulling zou gaan en dat de uitvaart zou worden uitgevoerd zoals zij had gewild.
Ik vertelde Jeanette dat dit ontzettend lastig ging worden, gezien de wensen van mevrouw Sipkema. Jeanette begon te huilen. Ze had het mevrouw Sipkema beloofd, ze zou de wensen ten aanzien van haar begrafenis ten uitvoer brengen, niet wetende dat de kosten hiervan zo hoog waren.
Ik wist zeker dat, wanneer Jeanette de begrafenis niet zou kunnen verzorgen die ze mevrouw Sipkema had beloofd, ze hier een groot schuldgevoel aan zou overhouden. Ik drukte haar op het hart dat ik er alles aan zou doen om mevrouw Sipkema een mooie, waardige uitvaart te zullen geven, zoals was afgesproken.
In het verzorgingshuis
In het verzorgingshuis zou de afscheidsplechtigheid worden gehouden. Ook de catering werd daar verzorgd. In de centrale ruimte was een mooi hoekje gecreëerd met haar foto en haar lievelingsbloemen. Wie dit wilde, kon iets persoonlijks in het condoleanceboek schrijven.
Op de dag van de uitvaart kwamen alle bewoners van het verzorgingshuis naar de kerkzaal waar werkelijk geen lege stoel meer te vinden was. Sommigen hadden zelfs een cake of koek gebakken voor na de plechtigheid. Jeanette schoot vol bij het zien van de overvolle zaal en het horen van de vele lieve verhalen over mevrouw Sipkema. Het was gelukt, en hóe.
Jeanette omhelsde me en bedankte me hartelijk. "Bedank mevrouw Sipkema maar", zei ik. "Dat het zo mooi gelukt is komt omdat zij was wie ze was…"
Meer columns van Wim de Graaf
Andere columns van en meer informatie over Yarden uitvaartverorger Wim de Graaf, zijn te vinden op zijn persoonlijke pagina.
De columns van Wim de Graaf en enkele collega’s zijn tevens gebundeld in een boekje, 'Bijzondere verhalen over het afscheid'. Deze bundel kunt u gratis bestellen door een e-mail met uw adresgegevens te sturen naar bedrijfsbureaudrenthe@yarden.nl.