Wij doen onze uiterste best om u zo goed mogelijk te ondersteunen: voor, tijdens en na het afscheid. Alles begint met luisteren. Wat ging er goed, maar ook: wat kan beter? Vier praktijkvoorbeelden uit 2018.
3 Onrust over naamswijziging
De nieuwe aanduiding ‘yardenhuis Gouwestreek’ op de muur van begraafplaats IJsselhof in Gouda leidde afgelopen jaar tot onrust bij veel Gouwenaars. In goed overleg met de gemeente heeft Yarden daarop de naam IJsselhof weer in oude glorie hersteld door een replica aan te brengen van de oorspronkelijke belettering die in oktober 2016 werd ontvreemd. Ook omdat deze verbonden is met de monumentale status van de muur. Wij zijn ons bewust van de emotionele waarde van de naam IJsselhof en betreuren de onrust die is ontstaan. De gemeente Gouda en Yarden hebben hetzelfde doel: zorgen voor een duidelijke en herkenbare uitstraling van de locatie. Van een naamswijziging van de begraafplaats was overigens nooit sprake. Deze heette en heet nog steeds Begraafplaats IJsselhof. De naam yardenhuis Gouwestreek blijven wij gebruiken voor het crematorium en de aanwezige gebouwen.4 Lekken persoonsgegevens
Afgelopen jaar heeft Yarden de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) ingevoerd. Deze nieuwe Europese privacywetgeving heeft als doel persoonsgegevens beter te beschermen. Onze medewerkers zijn zich ervan bewust dat zij werken met privacygevoelige informatie. Ondanks onze grote zorgvuldigheid gaat er helaas wel eens iets mis. Zo ontving een deel van onze klanten onbedoeld een e-mail over de beeldregistratie van een uitvaart van hun overleden dierbare op een van onze locaties. Door een technische storing was deze e-mail uit naam van Yarden verzonden door een van onze leveranciers. In deze mail kregen onze klanten de mogelijkheid om de videoregistratie van de afscheidsdienst te bekijken. De uitvaart had echter al enkele jaren geleden plaatsgevonden. Dit had natuurlijk niet mogen gebeuren en het leidde tot boze en verdrietige reacties.Samen met de leverancier hebben we direct actie ondernomen om deze ongewenste situatie aan te pakken. De betrokkenen ontvingen een mail met onze welgemeende excuses. Vanwege de AVG-wetgeving werden de gegevens gewist zodat de situatie zich niet kon herhalen. Gelukkig konden wij onze klanten informeren dat de video-opnames niet meer in ons bezit waren en ook niet bij onze leverancier. Ze waren destijds volgens de procedure 30 dagen bewaard en daarna vernietigd. Vanzelfsprekend hebben wij maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat dit in de toekomst niet nog eens kan voorkomen.