Iedereen verdient een warm welkom

FC Groningen en Yarden hebben een band met elkaar. Zo is het yardenhuis van Groningen aangesloten bij de ‘Hattrick’s Club’, de Business Club van de voetbalclub. Onlangs hield de Hattrick’s Club zelfs de maandelijkse borrel in het yardenhuis.

We willen ons laten zien aan een brede groep mensen en zo de dood bespreekbaar maken. Alleen zo kan iedereen op een betekenisvolle manier afscheid kan nemen. Dat wilde ik bereiken met de borrel op locatie en de rondleiding. Het was bijzonder om meer dan 50 sponsorrelaties te laten zien wat er gebeurt als je een dierbare wegbrengt.

Horecaoproepkracht

Ik werk 28 jaar bij Yarden. Ooit begon ik hier als horecaoproepkracht, omdat mijn tante er werkte. Daarna werd ik aangenomen onder de voorwaarde dat ik een aantal opleidingen zou volgen. Vervolgens werd ik algemeen assistent om plechtigheden te begeleiden, administratief medewerkster en - na een studie bedrijfskunde - teamleider, regiomanager en sinds 2015 ben ik adjunct-directeur. Feitelijk heb ik dus alle functies gehad. Dat is een groot voordeel. Ik weet wat iedereen doet en meemaakt. In ons vak is dat elementair.

Iedere dag ontzorgen wij de nabestaanden op een moeilijk moment. Het is een heel belangrijk deel van ons werk, in het gehele traject van de eerste melding van overlijden tot de nazorg. Wij komen binnen in het diepste verdriet van mensen om hen bij te staan, de zaken regelen en zorg te dragen voor een waardig afscheid van de overledene. Dat is ultiem mensenwerk. Daarvoor heb je echt ervaring nodig. Evenals professionele betrokkenheid en empathisch vermogen. Toch mag het nooit routine worden. Daar waak ik ook voor.

Ver-van-mijn-bed show

Ik begrijp heel goed dat de dood voor mensen een gevoelig onderwerp is. De dood is voor veel mensen een beladen onderwerp en de uitvaartbranche een ver-van-mijn-bed show. Toch hebben of krijgen we er allemaal mee te maken. In Nederland overlijden ieder jaar circa 150.000 mensen. Het gebeurt dus iedere dag en op een gegeven moment nemen wij ook afscheid.

In dat opzicht hoort de dood bij het leven en het is goed daarover na te denken. Want zeker als het plotseling gebeurt, komt er veel op de familie af. En wat wij heel vaak merken, is dat mensen er niet over hebben nagedacht, het er niet over hebben gehad of stil staan bij de eventuele financiële consequenties voor de nabestaanden. Daarom geven wij veel voorlichting en rondleidingen om mensen bewust te maken en te laten zien wat er allemaal mogelijk is. Zodat ze niet achteraf denken ‘had ik maar…’.

Zekerheid

Ik hoor regelmatig de vraag of het ‘lonend’ is om jarenlang premie te betalen voor een uitvaartverzekering. Het gekke is: vrijwel iedereen heeft een opstal-, brand- en inboedelverzekering en betaalt daar premie voor. Dat vinden we heel normaal. Terwijl een uitvaartverzekering de enige verzekering is waarvan je zeker weet dat je die eens gaat gebruiken.

Die zekerheid is veel waard en dat stukje bewustwording proberen wij mee te geven. Bijvoorbeeld via voorlichting en vooral ook door transparant te zijn. Met als belangrijkste insteek hoe belangrijk het is om over de dood na te denken. Niet als eindpunt, maar hoe graag je afscheid wilt nemen en met de zekerheid dat het goed geregeld is.

Nazorg

Dat laat ook zien dat we niet alleen een uitvaart of crematie faciliteren, maar waar ook letten op ‘nazorg’. Daar besteden wij op allerlei manieren heel veel aandacht aan. Bijvoorbeeld door herdenkingsavonden of herinneringsbijeenkomsten te organiseren waar namen en gedichten worden voorgelezen. Of een avond op Valentijnsdag om samen kaarsjes aan te steken en geliefden herdenken. Daar is veel belangstelling voor, omdat mensen die hetzelfde hebben meegemaakt samen een gevoel kunnen delen.

Dat heeft niets met een commerciële gedachte te maken, maar vooral met een stukje waarde. Het zijn dan ook prachtige bijeenkomsten waar je de pure emotie voelt en waar wordt gehuild én gelachen. Je herdenkt niet alleen iemands dood, maar ook iemands leven, met alle mooie herinneringen. Dat is ook nazorg. Wij gaan niet alleen naar nabestaanden om ons werk te doen en vervolgens weer te vertrekken. En we zeggen ook niet na een jaar: ‘het is klaar’. Nee, wij zeggen juist: ‘kom maar als je er behoefte aan hebt’.

Jeanet de Groot is adjunct-directeur bij Yarden.

Cookies