Veelgestelde vragen overname Yarden

Hieronder vindt u een aantal vragen en antwoorden over de overname van Yarden door DELA.

Rondom de overname

Waarom doet DELA deze overname?

Er zijn voor elkaar. Vanuit die gedachte neemt DELA Yarden over: een sterke partij helpt een verzwakte partij, zodat er één nog sterkere groep ontstaat. Leden van Yarden komen bij een financieel stabiele verzekeraar. Voor pakketpolishouders is een regeling in het leven geroepen: nabestaanden hoeven de eerste tien jaar niet bij te betalen op de pakketdekking als zij gebruikmaken van de eigen uitvaartorganisatie. Tegelijkertijd wordt de keuze uit eigen uitvaartlocaties voor iedereen groter.

Kan DELA deze overname wel betalen?

DELA is en blijft een financieel heel gezonde coöperatie van vier miljoen verzekerden. Uw premies zijn bij ons veilig en wij garanderen een waardige uitvaart. Er zijn overnamekosten, maar dankzij onze hoge buffers blijft onze financiële positie sterk. Dankzij de overname wordt ons beleggingskapitaal uitgebreid. Hiermee groeit op termijn de kans op winstdeling. Ook krijgen we er uitvaartcentra en crematoria bij, waardoor we in heel het land uitvaarten in onze eigen locaties kunnen verzorgen. 

De voorgenomen overname ging in 2020 niet door. Waarom nu wel?

In 2019 hadden DELA en Yarden al het plan voor een overname. Voor DELA was het belangrijk dat Yarden zelfstandig financieel in herstel zou blijven. De plannen die Yarden hiervoor had, werden door de rechter afgekeurd. Hierdoor was het risico dat er veel geld geclaimd zou worden te groot. Daarom is het overnameplan toen gestaakt. Het zou niet eerlijk zijn voor de leden van DELA om hoge kosten te maken voor financiële verplichtingen naar de leden van Yarden toe.

Begin 2021 werd duidelijk dat het herstelplan toch mocht. Het Kifid (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening) en het Gerechtshof hebben Yarden toestemming gegeven om de polisvoorwaarden van de pakketpolissen eenzijdig te wijzigen, in het belang van alle leden van Yarden. Hierdoor is het risico op claims afgenomen. Belangrijk voor DELA is bovendien dat de Consumentenbond dit besluit steunt.

Is er sprake van een fusie of een overname?

Het wordt een overname. DELA neemt de verzekeraar, uitvaartverzorging en deelnemingen van Yarden over. Het samenvoegen van de verzekeraars is in juridische zin een fusie, zodat het Yarden-vermogen naar DELA kan. De praktische werking is dat DELA Yarden overneemt.

Algemeen

Wat gebeurt er verder nu Yarden is overgenomen door DELA?

Voor het samenvoegen en integreren van Yarden neemt DELA ruim de tijd. Uiterlijk in 2023 wil DELA klaar zijn. DELA streeft ernaar om de personele gevolgen zoveel mogelijk te beperken.

Wanneer word ik geïnformeerd over de overname?

Alle Yarden polishouders met een sommenverzekering en/of pakketpolis en de deposanten met het product Yarden Uitvaartsparen ontvingen in de eerste helft van augustus een brief van DELA. Mogelijk heeft u meer dan één brief ontvangen omdat u meerdere producten hebt bij Yarden.

Heeft u deze brief niet ontvangen? Download de brief en bijlage via onderstaande link of vraag uw persoonlijke brief aan via yarden.nl/service.  

Brief Overname Yarden door DELA augustus 2021 Pakketpolis

Brief Overname Yarden door DELA augustus 2021 Sommenverzekering

Ik heb een brief ontvangen, maar ben geen klant (meer) van Yarden. Hoe zit dat?

Als u een brief op uw naam en adres heeft ontvangen, is er zeer waarschijnlijk toch nog een lopende verzekering bij Yarden. Mogelijk zelfs zonder dat u nog premie verschuldigd bent. Wilt u contact opnemen met Yarden om vast te stellen waarvoor u nog bent verzekerd? Zie yarden.nl/service.

De (contact)gegevens in mijn brief kloppen niet. Waar kan ik een wijziging doorgeven?

U kunt uw gegevens zelf wijzigen in Mijn Yarden of een wijziging doorgeven aan onze medewerkers via yarden.nl/service.

Wanneer verdwijnt de naam Yarden?

Het afronden van de samenvoeging van Yarden en DELA kost veel tijd; we doen ons best om dit binnen twee jaar rond te hebben en hopelijk al eerder dan dat. Uiteraard laten wij het u weten als het zover is. Tot die tijd kunt u nog brieven of e-mails van Yarden ontvangen.

Ontvang ik voortaan alle correspondentie van DELA?

Nee, zover is het nog niet. Voor het samenvoegen en integreren van Yarden neemt DELA ruim de tijd. Mocht er iets veranderen, dan informeren wij u uiteraard hierover.

Wat betekent het voor mijn verzekering?

Kan ik nu ook weer nieuwe Yarden verzekeringen afsluiten?

Nee, dit is bij Yarden niet meer mogelijk. In bepaalde gevallen is het nog wel mogelijk om uw kind aan te melden voor gratis kinderdekking of als uw kind 18 jaar is geworden. Dit staat in uw polisvoorwaarden. Ook verhogen van het verzekerde bedrag bij bijvoorbeeld een Mijn Laatste Wensen uitvaartverzekering is nog mogelijk, na medische acceptatie. U kunt voor een nieuwe verzekering uiteraard wel bij DELA terecht. Kijk hiervoor dela.nl/uitvaartplan.

Heeft de overname gevolgen voor mijn verzekering bij Yarden?

Nee, u blijft precies verzekerd zoals u nu bent. Uw verzekerd pakket blijft zoals het is; daarnaast heeft DELA een regeling getroffen voor Yarden-leden met een pakketpolis.  Bij vragen of wijzigingen staat de klantenservice van Yarden voor u klaar. U bereikt hen via yarden.nl/service. Als u een overlijden moet melden, dan meldt u dit ook bij Yarden. Zij regelen samen met u een afscheid naar wens.

    Kan ik mijn Yarden-verzekering oversluiten naar een DELA-verzekering?

    Oversluiten heeft altijd gevolgen voor uw verzekering. Voor goed advies hierover, kunt u het beste contact opnemen met een financieel adviseur.

    Ik heb een Yarden- en een DELA-verzekering, bij wie kan ik aankloppen?

    Voorlopig verandert er niets. Voor uw Yarden-verzekering blijft Yarden uw aanspreekpunt. Voor uw DELA-verzekering blijft dit DELA.

    Hoe kan ik wijzigingen doorgeven voor mijn Yarden-verzekering?

    Voorlopig blijft alles hetzelfde en kunt u dus zoals u gewend bent bij de klantenservice van Yarden terecht, zie yarden.nl/service of geef uw wijziging door in Mijn Yarden

    Moet ik vanaf nu naar DELA bellen als ik vragen heb?

    Voorlopig blijft alles hetzelfde en kunt u dus zoals u gewend bent bij de klantenservice van Yarden terecht, zie yarden.nl/service of geef uw wijziging door in Mijn Yarden. 

    Pakketpolis

    Bekijk hier de veelgestelde vragen over de pakketpolis.

    Uitvaart regelen

    Naar wie moet ik bellen om een overlijden te melden?

    De Yarden-leden bellen naar Yarden via 0800 8192. De DELA-leden bellen naar DELA via 0800 955 66 55. Op deze manier hebben onze medewerkers altijd direct de juiste gegevens bij de hand.

    Wij hebben een uitvaart geboekt bij Yarden, gaat deze nog door?

    Alle uitvaarten die gepland staan worden gewoon zoals gebruikelijk door Yarden verzorgd. Heeft u een uitvaartplechtigheid, dan gaat deze gewoon door. 

    Ik heb bij Yarden een urn/sieraad besteld. Hoe gaat het nu verder?

    Alle gedane bestellingen bij Yarden gaan gewoon door. 

    Moet ik vanaf nu naar DELA bellen als ik vragen heb?

    Nee, Yarden blijft bereikbaar voor het beantwoorden van uw vragen, zie yarden.nl/service.

    Contact

    Staat uw vraag hierboven niet vermeld? Neemt u dan contact op met 1 van de medewerkers van onze klantenservice.


    Heeft u vragen over dit onderwerp?

      Maandag t/m vrijdag: 8.00 - 17.00 uur.

      Lees meer

      Meer weten over dit onderwerp? Lees ook de overige informatie:

      Overname Yarden door DELA