Veelgestelde vragen Pakketpolis

Hieronder vindt u een aantal vragen en antwoorden over de overname door DELA en de regeling voor pakketpolishouders.

Overname

Bekijk ook de veelgestelde vragen en de berichtgeving van DELA over de overname.

Pakketpolis

Heeft de overname gevolgen voor mijn verzekering bij Yarden?

Nee, u blijft precies verzekerd zoals u nu bent. Uw verzekerd pakket blijft zoals het is; daarnaast heeft DELA een regeling getroffen voor Yarden-leden met een pakketpolis.  Bij vragen of wijzigingen staat de klantenservice van Yarden voor u klaar. U bereikt hen via yarden.nl/service. Als u een overlijden moet melden, dan meldt u dit ook bij Yarden. Zij regelen samen met u een afscheid naar wens.

Wat zijn mijn voordelen als Yarden-klant, nu DELA eigenaar is?

Voor Yarden-verzekerden geldt dat de continuïteit veiliggesteld is en dat zij verzekerd blijven van een waardige uitvaart. Als u een pakketpolis (naturapolis) heeft, hoeft er daarnaast de komende tien jaar niet bijbetaald te worden voor de verzekerde diensten als de uitvaart door het eigen uitvaartbedrijf wordt verzorgd.

Wat betekent deze overname voor de pakketpolishouders?

De diensten in het pakket kosten meer dan wat er is verzekerd. Sinds 2020 moeten nabestaanden het verschil zelf bijbetalen. Hiervoor heeft DELA een regeling getroffen. De regeling bestaat uit twee delen:

  1. Nabestaanden van verzekerden met een pakketpolis hoeven de eerste 10 jaar vanaf overname niet bij te betalen voor de verzekerde diensten in het verzekeringspakket, als de uitvaart wordt geregeld, verzorgd en uitgevoerd door de eigen uitvaartorganisatie.
  2. Daarnaast hebben we geld gereserveerd, waarmee we de verzekerde waarde van uw pakketpolis elk jaar mogelijk iets laten stijgen.

Hoe werkt de regeling voor pakketpolishouders?

Zie rekenvoorbeeld.

Vanaf wanneer gaat de 10 jaar-regeling voor de pakketpolishouders in?

De regeling voor pakketpolishouders gaat in vanaf de overname, dat is 1 augustus 2021.

DELA gaat nabestaanden compenseren die de afgelopen jaren ten onrechte hebben bijbetaald op de verzekerde diensten in een Yarden-pakketpolis. Voor wie geldt dit wel/niet?

In de periode 2007-2018 beschouwde Yarden een pakketpolis ten onrechte als een geldverzekering. Nabestaanden ontvingen daarom te weinig vergoeding voor de verzekerde diensten op een pakketpolis.
Yarden is vanaf juli 2019 bezig om deze nabestaanden geld terug te geven. DELA gaat actief door met deze compensatie. Inmiddels hebben al veel mensen geld teruggekregen.
De compensatie geldt niet voor nabestaanden die in de periode vanaf 1 januari 2020 tot 2 augustus 2021 hebben bijbetaald op de verzekerde diensten in een Yarden-pakketpolis. Zij vallen niet in de categorie ‘ten onrechte’.
Voor nieuwe gevallen vanaf 2 augustus 2021 geldt dat DELA bijbetaling op het verzekerde pakket uitvaartdiensten van Yarden de komende 10 jaar helemaal compenseert als het eigen uitvaartbedrijf de uitvaart verzorgt.

Wanneer word ik geïnformeerd over de overname?

Alle Yarden polishouders met een sommenverzekering en/of pakketpolis en de deposanten met het product Yarden Uitvaartsparen hebben in de eerste helft van augustus 2021 een brief van DELA ontvangen. Mogelijk heeft u meer dan één brief ontvangen omdat u meerdere producten hebt bij Yarden.

Ik heb geen brief ontvangen, wat nu?

Alle Yarden polishouders met een sommenverzekering en/of pakketpolis en de deposanten met het product Yarden Uitvaartsparen hebben in de eerste helft van augustus 2021 een brief van DELA ontvangen. Mogelijk heeft u meer dan één brief ontvangen omdat u meerdere producten hebt bij Yarden.

Heeft u deze brief niet ontvangen? Download de brief hieronder of vraag uw persoonlijke brief aan via yarden.nl/service.  

Brief Overname Yarden door DELA augustus 2021 Pakketpolis

Brief Overname Yarden door DELA augustus 2021 Sommenverzekering

Ik heb een brief ontvangen, maar ben geen klant (meer) van Yarden. Hoe zit dat?

Als u een brief op uw naam en adres heeft ontvangen, is er zeer waarschijnlijk toch nog een lopende verzekering bij Yarden. Mogelijk zelfs zonder dat u nog premie verschuldigd bent. Wilt u contact opnemen met Yarden om vast te stellen waarvoor u nog bent verzekerd? Zie yarden.nl/service.

De (contact)gegevens in mijn brief kloppen niet. Waar kan ik een wijziging doorgeven?

U kunt uw gegevens zelf wijzigen in Mijn Yarden of een wijziging doorgeven aan onze medewerkers via yarden.nl/service.


Heeft u vragen over dit onderwerp?

    Maandag t/m vrijdag: 8.00 - 17.00 uur.

    Lees meer

    Meer weten over dit onderwerp? Lees ook de overige informatie:

    Pakketpolis
    Verschil pakketpolis en sommenpolis
    Rechtenlijst & Algemene Voorwaarden